Container Exchange Route (CER)

Container Exchange Route (CER)

Rotterdam de belangrijkste Europese hub voor containers blijven en haar markpositie ten opzichte van Antwerpen en Hamburg verder uitbouwen. De haven bouwt met de Container Exchange Route (CER) verder aan een plek waar containers tussen zee- en kustschepen (deep-sea en feeder; transshipment) worden uitgewisseld als ook de plek waar achterlandlading voor treinen en binnenvaartschepen gebundeld wordt. De Maasvlakte is hiervoor bij uitstek geschikt. De CER verbindt de 5 containerterminals (RWG, APMTMV2, APMT-R, ECT Delta en Euromax) op de Maasvlakte met elkaar.


De aanleg van de Container Exchange Route (CER) maakt het mogelijk om de uitwisselkosten voor containers te minimaliseren. Dit leidt tot een verbetering van het achterland- en transshipment product en versterkt de concurrentiepositie van de Haven van Rotterdam als container hub. Via de CER worden containerstromen gebundeld en hoeven treinen, barges- en feederschepen niet langer naar alle verschillende terminals te gaan. Resultaat: betere connectiviteit, minder havenverblijftijd en minder kosten. Het totale CER-project bestaat uit civiele infrastructuur tussen en op de terreinen van de containerterminals en aanpassingen in equipment en ICT.


De Mex Groep verzorgt het Technische management van het CER project.

Projectinformatie
  • Havenbedrijf Rotterdam

  • 2014 - heden

  • Technische Management

  • Havenontwikkeling, Infrastructuur

Meer weten over dit project?

Neem contact op met Mathieu de Ruiter

Foto impressie van het project